onsdag 23. oktober 2013

Pusse opp i Shabby Chic-stil? Skatollet får nytt liv!

Nytt prosjekt, denne gangen er det skatollet som skal få nytt utseende. Jeg ønsker at skatollet skal harmonere mer med stilen i leiligheten min, og vil gjøre den mer mot shabby chic stilen. Jeg vil ha den lys grå, og at den skal se slitt ut i kantene. Jeg ønsker ikke den brune orginale fargen, men at det er hvitt som kommer frem der den skal være slitt.
Slik så den altså ut før malekosten utførte sin magi.


Aller først så må skatollet demonteres så godt det lar seg gjøre, slik at malerjobben skal gå lettere.. Deretter pusser jeg over de lakkerte flatene og vasker vekk skitt og pussestøv til slutt. Bruk gjerne salmiakkvann til vaskingen. Når dette er gjort er det klart for grunning, jeg bruker Nordsjö sin vannbaserte Häftgrund.





Da var grunningen unnagjort. Teknikken som brukes for å få frem den hvite fargen der jeg ønsker den slitte effekten er meget enkel. Jeg bruker stearin, rett og slett et stearinlys, på kanter, hjørner og utskjæringer der jeg ønsker at den hvite malingen skal komme frem. Det som skjer da er at når jeg maler med den grå fargen jeg ønsker, så vil ikke malingen feste seg like godt der stearinen er gnidd. Da kan jeg enkelt gå over med neglen, eller en annen egnet gjenstand, og skrape slik at den hvite malingen under kommer frem. Hadde jeg ikke gått over med stearin i mellom lagene, ville malingen feste seg til grunningen, og det ville vært brunfargen under som ville kommet til syne. 
Skatollet er malt med Nordsjö Superfinish V5, farge Tåkedis NCS S3000-N.




Jeg ønsker å beholde hengslene som er brukt på skuffene, men vil ha de hvite isteden, for å ta igjen det hvite der skatollet er slitt. Til dette bruker jeg Montana Gold Acrylic Professional Spray Paint kjøpt på Agreup Nordsjö Ide & Design. Sprayer kun ett strøk, og så fiks ferdig!






Sånn, da var det bare å skru alle deler sammen igjen. Hengslene ble også rubbet litt i kantene for å få et litt softere preg, samt stå mer i stil til skatollet.








Da er det bare å finne frem malekosten og sette igang! 
Lykke til!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar