tirsdag 15. oktober 2013

Trekke om rokokkostoler? Slik ble Ulf & Henning til.

Det å trekke om rokokko stoler er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Litt tidkrevende er det, men med riktig utstyr så går det så greit atte. Det du trenger er minst 1 stol.. Jeg har 4, og slik kan det altså gjøres. Finn frem stolen, her er en av mine.


Jeg vil male stolene i tillegg til og trekke de om. Aller først må nagler og stifter fjernes. Dette er en forbaska tidkrevende og pirkete jobb, men dessverre ingen vei utenom. Bruker et utvalg av forskjellige tenger for å få lirket ut alle stifter, uten å ødelegge, eller lage merker i treverket. Disse rakkerne får du kjøpt på Biltema.

 
Trekket som fjernes er det viktig at du tar vare på, for dette brukes som mal når nytt trekk skal tilpasses.


Etter at nagler, stifter og trekk er fjernet, blir de lakkede treflatene pusset lett med sandpapir. Etter ett strøk med grunning ser stolen slik ut.


Her er de to andre stolene Ulf & Henning som også har blitt pusset og grunnet. Kjekke karer.


Alle fire stolene blir malt med to strøk av Nordsjö sin Superfinish V5 og fargen Bomull. Superfinish V5 er unik helmatt, polyuretanforsterket kvalitetsmaling med ekstrem god utflyt, meget bra slitestyrke og ripefasthet. Derfor helt perfekt til møbler. Ikke fall for fristelsen og kjøp billig maling og billige koster! Det er viktig at det er kvalitetsprodukter for å få et pent og varig resultat. Møblene skal tross alt tåle å bli brukt. Gode malekoster gjør jobben lettere og gir en penere finish!


Når du har funnet stoffet du ønsker, legger du det gamle stoffet over det nye stoffet som en mal. Fest det gjerne med nåler, og klipp det til. Snipp snipp..


Når alle delene er klippet skal stoffet stiftes fast i stolen. Det å bruke en stiftemaskin gjør at jobben går enkelt og greit! Min er kjøpt på Clas Ohlson, billig og enkel i bruk.


Fest stoffet med noen stifter først, og trekk i stoffet slik at det blir glatt og uten skrukker. Deretter stifter du tett i tett slik at stoffet sitter bom fast for evig og alltid!


Når stoffet er festet, klipper du av det overflødige stoffet som stikker utenfor.


Ulf & Henning har løse seter, noe som gjør de en smule lettere å trekke om. I hjørner og buede former gjelder det å være fingernem slik at det blir pene avsluttninger.



Når trekket er ferdig festet er det bare å montere setene på stolene igjen, og dermed er Ulf & Henning fiks ferdig!




Ulf er solgt, men om du ønsker at Henning skal berike hjemmet ditt kan han kjøpes her: www.cantik.no

Mine to andre rokokko stoler er det noe mer jobb med før de er ferdige. For å skjule festene på stiftene limer jeg på møbelbånd. Dette gjøres enkelt ved å bruke en limpistol, båndene sitter godt og vil tåle daglig bruk. Limpistolen jeg har brukt er også kjøpt på Clas Ohlson.


Begge rokokkostolene har jeg beholdt selv, og de pynter opp og holder meg med selskap rundt spisebordet!



Da håper jeg dette ga motivasjon til å tørre og prøve på egenhånd! 
Lykke til!



9 kommentarer:

  1. hei, for noen flotte stoler :) holder selv på med en stol men sliter sånn med naglene som må bankes inn, så lurer på hvor du har fått kjøpt naglerekken som kan limes på, og finnes de i sølvfarget?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Amy!
      Tusen takk for det! :)
      Jeg har brukt møbelbånd på mine stoler. Synes selv det er vanskelig og mye jobb å banke inn en og en nagle. Har ikke funnet noe sted som selger naglerekker, så løsningen har blitt å bruke møbelbånd,
      Håper du finner ut av det. Lykke til

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. hei, nydelig stol ^^, lurte på hvor du får tak i det fine møbelstoffet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth!
      Takk for det, hyggelig å høre! :) Stoffet er opprinnelig gardiner og ble kjøpt i 2013, mener det var på Maxbo.

      Slett
  4. Hei! Jeg holder på å skal trekke om en rokokkostol som har knapper. Jeg ønsker ikke å bruke knapper nå når jeg skal trekke den om, men stoppingen (skumgummi?) i ryggen har jo dype hull der hvor knappene var. Kan jeg bruke opp igjen samme stoppingen uten at hullene vil vises gjennom, eller må jeg lage ny? :-)

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Hei Karoline!
    Ja, du kan fint bruke samme stopping selv om den har dype hull. Hvis du bruker litt platevatt vil du få glattet ut eventuelle ujevnheter, spesielt om du ikke bruker et møbelstoff. Vatten får du kjøpt blant annet på Stoff & Stil.
    Lykke til! :D

    SvarSlett